facebook-icon twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon     sellera.cz / Vesmir / Asteroid s prstencem ohromuje astronomy

Asteroid s prstencem ohromuje astronomy

Obrazek textu

Vědci učinili úžasný objev ve vnější oblasti sluneční soustavy, asteroid s vlastní sadou prstenců, který obíhá kolem Slunce mezi Saturnem a Uranem. Jedná se tak o první neplanetární objekt s vlastním systémem prstenců, který byl nalezen. Dvojice prstenců kolem asteroidu Chariklo vznikla pravděpodobně z trosek po srážce s jiným objektem.
Prstence navíc naznačují přítomnost dosud neobjeveného měsíce kolem Chariklo. Pro vědce je tento objev poněkud překvapením, nikdo totiž doposud nepředpokládal prstence kolem tak malého objektu, řekl dnes (27.03.2014) v prohlášení vedoucí studie Felipe Branga-Ribas z Národní observatoře v Brazílii. Astronomové používají sedm dalekohledů, z nichž pouze jeden odhalil pár prstenců obíhajících kolem skalnatého útvaru Chariklo.

Z pohledu planet naši sluneční soustavy se skutečně jedná o drobečka, Chariklo měří v průměru pouhých 250km, objev tedy jasně ukazuje, že velikost objektu pro tvorbu prstence nehraje moc velkou roli. Systém prstenců okolo Chariklo se skládá z vnitřního (7km širokého), který je v blízkosti asteroidu, a z vnějšího (3km širokého) prstence. Oba jsou velmi hustého charakteru, jejich složení je nejspíše kámen promíchaný s ledem.

Částice obíhají kolem Chariklo mnohem pomaleji než v případě prstence Saturnu, je to jen několik desítek metrů za sekundu. Zatímco Saturn je nejvíce znamý pro svůj masivní prstenec, tak například i plynní obři Jupiter, Neptun a Uran mají vlastní prstence, které jsou ovšem výrazně slabší. "Asteroid Chariklo se nezdá být ničím zvláštní, proto se začíná uvažovat nad myšlenkou, že i prstence u neplanetárních těles jsou mnohem častější, než jsme předpokladali". řekl Braga-Ribas.

Obrazek textu

Prstence u objektů nemusí být vždy dobře viditelné, protože obvykle mění svou pozici. Proto při předcházejícím pozorování Chariklo nebyla přítomnost prstenců uplně zřejmá. Stejné chování prstenců zmátlo i Galilea při pozorování Saturnu, který během své 29-ti
leté oběžné dráhy kolem Slunce také dvakrát změnil pozici svých prstenců. Věk prstence kolem asteroidu je další záhada.
V průběhu několika milionů let by se malé částice měly v systému rozložit. Ty jsou ale v prstenci stále obsaženy, proto vědci dochází k závěru, že buď je systém prstenců velmi mladý, nebo asteroid hostí jěště malý měsíc, který omezuje částice prstence v jejich dráze.

Studiem stability Chariklo prstenců mohou vědci pochopit dynamiku prostředí potřebného pro jejich vytvoření a udržení. Tato zjištění mohou v budoucnu pomoci definovat dynamiku sluneční soustavy v jejích fazích a neposlední řadě dynamiku galaxií. Mechanismus se zdá být univerzální jak pro obří planety, tak i pro planetky, či asteroidy.

zdroj: www.space.com